Sunday, April 24, 2022

"Mit Ernst, o Menschenkind." (#33)

German text in the Gesangbuch:
Mit Ernst, o Menschenkinder,
betrachtet diese Zeit,
in der der Ueberwinder,
der Herr der Herrlickeit,
sich äußert seiner Ehr,
verläßt den Thron der Freuden
und komm, für uns zu leiden,
von seinem Vater her.

Bereitet eure Herzen,
empfangt rechtdiesen Gast,
er lindert eure Scmerzen,
erwirbt euch ewig Rast.
O wohl und aber wohl
dem, der sein Herz ihm leeret
und ihn zu Gast begehret,
daß er drin wohnen soll.

Denn er wird ihn begaben
mir ewger Himmelslust
und ohne Ende laben
mit Freud, die sonst nicht kost
ein Mensch, der dieser Welt
und Eitelkeit nachhanget
und in Wollüsten pranget.
ohl dem, der Gott gefällt!

Nun, Jesu, schau, ich gebe
zur Wohnung dir mein Herz;
mit Seel und Geist ich lebe
zum Dienst in Lust und Schmerz
dir einzig und allein.
Ach komm und mich erfreue
mit deiner Lieb und Treue!
Laß mich dein eigen sein.
My prose translation:
With solemnity, O children of men,
Consider this time,
In which the Conquerer,
The Lord of splendor,
Empties Himself of His glory,
Leaves the throne of joy
And comes, for us to suffer,
From His Father here.

Prepare your hearts,
Receive this guest rightly,
He eases your pains,
Earns eternal rest for you.
O well and well indeed
Is he who pours out his heart to Him
And desires Him as guest,
That He should live there-in.

For He will him endow
With eternal desire of Heaven
And revive without end
With joy that otherwise does not cost
A man, who dwells on
This world and vanity
And glitters in sensuality.
Well is he who pleases God!

Now, Jesus, look, I give
My heart to you as a dwelling place;
With soul and spirit I live
For service in desire and pain
Only and alone for You.
Oh, come and delight me
With Your love and faithfulness!
Let me be Your own.
I'm not too confident about my translation of some parts of the third verse.

There are no author data included with this text, but even so, I don't think this hymn appears in The Lutheran Hymnal, Lutheran Worship, or The Lutheran Service Book.  The Gesangbuch notes that it's sung to the tune "Von Gott will ich nicht."